Vaksinasjon av hund og katt

Vi har akuttvakt hele året, og på klinikken utføres de fleste tjenester man forventer av en moderne smådyrklinikk. På klinikken behandles hund, katt, ilder,gnagere, reptiler med mer. I stordyrpraksis behandles i hovedsak hester, storfè, småfè og gris. Vi har flere veterinærer med lang og bred erfaring innenfor fagområdet; Hest.

Regelmessige vaksiner beskytter kjæledyra våre mot en lang rekke sykdommer. Ofte kombineres vaksinasjoner med en årlig helsesjekk for både hunder og katter. En årlig helsesjekk gjør at man lettere kan oppdage eventuelle sykdommer og lidelser i startfasen. Vi sjekker blant annet: tenner og tannkjøtt, ører, øyne, hud, pels, hjerte og lunger, poter og klør, kjønnsorganer og endetarmsområde, om det finnes kuler, og dyrets allmenntilstand.
I tillegg er det en mulighet for deg som dyreeier å spørre om ting du lurer på.

Hunder vaksineres mot virussykdommene valpesyke, smittsom leverbetennelse, parvo og kennelhoste. Mange valper vaksineres mot parvovirus før de leveres, ved 7-8 ukers alder. Alle valper bør vaksineres mot alle de nevnte sykdommene ved 12 ukers alder, og deretter revaksineres årlig.

Katter vaksineres vanligvis mot kattepest og katteinfluensa. Grunnvaksineringen består av to vaksiner med 3-4 ukers mellomrom. Den første vaksinen kan gis fra 8-9 ukers alder, men det anbefales å starte grunnvaksineringen ved 12 ukers alder. Deretter er det årlig revaksinering.

Det finnes flere typer vaksiner til både hund og katt som kan benyttes ved spesielle behov; for eksempel vaksine mot kattens leukemi og kattens klamydiainfeksjon, og vaksine mot herpesvirus og borreliose hos hund.

Det er uvanlig at dyret får bivirkninger av vaksinen, men i sjeldne tilfeller oppstår kvalme, feber eller allergiske reaksjoner etter en vaksine.

Hunder og katter som skal reise utenlands (ikke krav om rabiesvaksine ved reise til Sverige) må vaksineres mot rabies, som beskytter mot hundegalskap. Det er krav om rabiesvaksine for å komme inn til Norge igjen, da rabies ikke er påvist i Norge. Vi anbefaler også å vaksinere mot leptospirose.

Grunnvaksineringen mot rabies består av én vaksine og en karantenetid på 21 dager før reise. Deretter er det revaksinering hvert tredje år (Gjelder kun hund, og ved bruk av Versiquard rabies vaksine) . Hunder og katter kan vaksineres fra de er 12 uker gamle, og det kan ikke gis noen andre vaksiner i perioden 14 dager før og 14 dager etter vaksinasjon mot rabies.

Grunnvaksinering mot leptospirose består av to vaksiner med 4 ukers mellomrom, og det anbefales å starte tidligst ved 9 ukers alder. Revaksinering skjer årlig.

Det kan også være andre vaksiner som er nødvendige, avhengig av reisemål og de aktuelle reglene. Vi hjelper gjerne til med informasjon om de reglene som kreves for å komme inn i Norge etter å ha vært i utlandet. Vi har dessverre ikke oversikt over alle land sine importregler, så vi henviser til Mattilsynet og det enkelte lands ambassade for en oversikt over gjeldende regler ved innførsel til aktuelle reisemål.